Selamat Datang Ke Blog Zoncapriku ,ONe LiFe..InFiNate Living ..... Terima kasih Datang lagi

Pages

13 October 2009

Zon-Undangan vs jemputan

Semalam aku telah kebilik En.sontang tuk mntak tnda tgn dia untuk claim bulan 9..pada awalnya nak g sekejap jer..aku g dlm pukul 4.30ptg...tp tiba2 plak terperamah ng dia..sampai kul 6.20ptg dok bilik dia...mcm2 aku bersembang..mula2 tu dia mntak tolong aku mcm mana nak tulis equation dlm ms.word..dia nak buat soklan final..so aku tolong ler keluarkn equation editor yg ada dlm ms.word tu..lepas tu dia mula bertanya mcm2 pasal malaysia kat aku ni coz dia org indonesia...tnya sal parti la..ttg bahasa la..pasal institusi diraja la..pasal kenapa siti nurhaliza dpt datuk sedangkn dia pompuan..mcm2 la...aku main jwb jer,bukn aku xpert sgt pon,yg penting YAKIN!..hahaha...so berbalik pd tajuk entry tu...dia ada tnya aku apa beza undangn ngn jemputan(ni khas untuk majlis kawin)..so aku jwb ler,lebih kurang jer maknanya,matlamatnya adalah untuk mengajak kita ke sesuatu majlis/acara(betul ke x,ek??ahhaah)...dia ckp plak kalo kat indon...kalo undangn,makanya dia akan pegi makan jer tnpa bayar apa2,xyah bg apa2 sumbgn pon...kalo jemputan tu baru kena bayar/bagi sumbagn.....so aku jwb balik,kalo kt sini..jemputan or undangn tu bergantung pd tuan umah ler..tp kebanyknnya kita akan bagi duit ler sebagai sumbngn...rupa2nya kat indon ni perkataan mcm tu pon membawa erti yg berlainan ek...


Nota Kaki:baru selesai menonton episod 1-4, Atashinchi No Danshi...esok smbg plak..ahak

4 comments:

ciktutor said...

yeah! yakin!!!



errr..mana tgk atasinchi?

zoncapriku said...

kakdijah:member bg pnjam DVD atasinchi..heheh

tuan_arian said...

dear pok nik....
undangan vs jemputan....
kalo mengikut pahaman aku n pengalaman atttend kenduri kawin nie...
undangan tue biasanya dato datin guna...bila dah dato' datin undang kalo x pegi, nnt apa lak kata diorang...biasanya colour money paper bag disediakan

jemputan lebih kepada formal, x dipaksa...nak datang,datang ler...
xnak x payah....nak bg sumbangan bg ler,duit ker, lagu buat pengantin ker,kata karok sookmo...xkan suara xleh lawan mawi lagi kot???wawawwaa....

mcm malaysia kita guna, majlis kesyukuran menandakan makan free, manakala walimatul urus@majlis perkahwinan,makna kena ngele la tue...cadang ler dlm rm10 ke rm 50...ikut saiz majlis....

aku terer bab nie coz leh makan free n penah wat part time banquet...ok.chow...

goodluck in life and taking care alwaiz...

zoncapriku said...

JD:wahh ko dah mula bc blog aku ek..thank skali lg..ahhaha